Infra

Verkeer en vervoer

Als logistieke hotspot dient het Venlose wegennet goed onderhouden en aangesloten op de uitvalswegen te zijn. Daarnaast maakt de PVV zich ernstige zorgen omtrent de voorgenomen ontwikkelingen bij de Eindhovenseweg. Door deze autoluw te maken wordt het verkeer aldaar volledig gestremd en zullen vrachtauto’s uitwijken naar andere wijken, terwijl de al dichtgeslibde A73 en A67 de door deze actie ontstane extra vervoersstromen niet aan kunnen.

De energietransitie alsook de klimaatopgave worden van bovenaf opgelegd en mensen worden gedwongen om te gaan rijden in elektrische auto’s. Dit brengt met zich mee dat er overal laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten die het grit overbelasten. Ook worden parkeerplaatsen gereserveerd voor elektrische auto’s. Bestuurders van gewone auto’s kunnen daardoor vaak geen parkeerplaats meer vinden. PVV stelt voor om minder laadpalen te plaatsen. Laat dit voor rekening zijn van hen die elektrisch willen gaan rijden en laat de parkeerplaatsen voor alle auto’s toegankelijk blijven. Ook dient rekening te worden gehouden met de veiligheid. Elektrische auto’s zijn, in geval van brand, niet eenvoudig te blussen. Dit vergt de nodige inspanningen en middelen, die vaak niet voorhanden zijn. Daar moet een keurmerk op komen, opdat geborgd wordt dat in geval van brand de risico’s beperkt blijven.

  • Eindhovenseweg niet autoluw (doorstroom bestemmingsverkeer behouden en niet door de wijken sturen)
  • Geen exclusieve parkeerplaatsen voor elektrische wagens
  • Onderzoek naar de brandveiligheid van elektrische auto’s in onderpandige parkeergarages

OV

Het openbaar vervoer is een provinciale aangelegenheid. Wel inventariseert de gemeente en overlegt ze met de provincie wat de behoefte is. Hier dient de gemeente een proactievere rol in te nemen. Bij wijzigingen van de behoefte dient er ruimte te zijn om hierop in te spelen. Goede bereikbaarheid draagt bij aan de zelfredzaamheid van velen.

Daarnaast is er de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Ook hier dient de gemeente proactiever aan de slag te gaan met het signaleren en aankaarten van knelpunten. Het kan niet dat tarieven verhoogd worden omdat in andere steden de prijzen hoger liggen of dat mensen die slecht ter been zijn niet verder dan de bushalte worden afgezet.

  • Actieve lobby ter bevordering van bereikbaarheid OV en laag houden van de tarieven
  • Herinvoering seniorenpas en mindervalidenkaart voor gereduceerd tarief